söndag 2 april 2017

Premiär i Ornunga!

Så då var premiären avklarad i Ornungasjön. La i båten innan solen gick upp så när jag sakta puttrade iväg fick jag mig en morgon jag sent ska glömma med Lommens välkomnande sång och en dimma så tunn och fin och med morgonljuset annalkande så om jag inte hade fått någon fisk så hade min dag varit komplett.
Så ja, slut med allt förskönande och över till det viktiga.
Det började lite segt, inte ett pet dom första två timmarna men sen vid åttatiden small det till. Jag trollade över djupfåran och där var det fullt med grus på lodet och en liten bit efter det så högg den första lilla gäddan.
Så jag fortsatte med trollingen med gott resultat för två till hoppade på tills jag nått slutet på sjön där och då tog jag beslutet att spinnfiska efter både gädda men även abborre då jag sett på lodet att dom var vakna men dom var tydligen inte alls på humör.
Dom bara kom fram och  tittade och stötte till betet och sen drog dom.
Jag testade jigg, dropshot, recoil och små wobblers men dom var tjuriga som få så jag återgick till trollingen.
Och samma visa denna gång, ut över djupfåran så dök det upp grus på skärmen och sen smack i backen så var dagens tredje gädda uppe.
Men det var ingen större storlek på den heller så med ett glatt skutt for den ner i djupet igen.
Så jag ankrade upp i djupfåran och börja kasta som en tok för att få spinna upp en fisk men utan resultat. Trött i armen och en blåsa som gjorde sig påmind efter två termosar kaffe så var det dags att åka i land och lätta på trycket för att kunna fortsätta fiska en stund till.
På väg ut så slängde jag i ett drag för skoj skull och bara drev med vinden, samtidigt som jag kastade av en kant till djupfåran.
Döm av min förvåning när det skrek till i rullen med draget som bara hänge vid sidan och den fjärde gäddan var uppe och den hade lovat bort till min mor.
Så nu var jag nöjd efter en dag på sjön så jag styrde båten mot badplatsen och puttrade hemåt.
Lite trolling samtidigt och den femte var uppe, en ytterst liten gädda men ändå en gädda.
Så det blev fem upp i båten och två tappade, en sak som jag tyckte var lite märkligt var att alla som högg högg på ett och samma bete så det hade räckt med ett spö och ett bete.
Tack för mig och skitfiske på er.

1 kommentar: