lördag 15 april 2017

En snabbis i Ornunga!

Glad påsk på er alla hobbyfiskare!
I morse åkte jag ut på Ornunga för att pröva lyckan. Det står ju faktiskt att det är bra fiske i ABU´s huggtabell så jag ville kolla om den hade rätt.
Jag var ute på sjön vid halvsextiden och åkte raka vägen till djuprännan och kan ni tänka er huggtabellen hade rätt, för på en kvart så var det tre gäddor som hade synat båtens insida.

Det var ju inga monstergäddor men oj vad dom sprattlade och ruskade på indrillningen.
Och det blåste så kallt och i och med att dom högg på så kort tid så hann inte fingrarna värma upp sig och batterierna till mina värmehandskar hade tagit slut så jag bröt redan efter fyra timmar, och då stod fingrarna som ett påskris så det enda som fattades var lite fjädrar.
På vägen hem så släppte jag i efter sundet och trollade, och hoppades att det inte skulle hugga för mina fingrar var fortfarande iskalla och stela, men ack vad jag bedrog mig för det dröjde inte så lång stund så var den fjärde på kroken så det var fram med håven och försöka hålla händerna ovanför vattnet så mycket det gick. Men den hade totalt inhalerat hela jiggen så det var bara att leka kirurg en stund och offra stingern och en krok så det gick att plocka loss den genom att dra ut kroken genom gälen och jag lyckades. Så både jag o fisken tittade surt på varandra innan vi skildes. Nu plockade jag ihop och åkte till båtkärran med ett litet leende för att jag fått fyra inom fyra och en halv timme och lite köldstel så jag knappt kunde baka en pris snus så det var ju tur att jag hade portion med mig också.
Så nu sitter jag och gör stingers och lagar jiggar så allt är ok för nästa tur.
Glad Påsk och skitfiske tills nästa gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar