fredag 16 maj 2014

Allan visar storform

Omvänt livtag fordrades!
Fredag morgon for vi ut på Ornungasjön för att jaga gädda o abborre. Ganska blåsigt o mulet, men vädret blev bara bättre efter hand och solen  värmde på slutet. Fisket då? Jo, på första kastet högg de på Allans spö och han landade en minigädda. Sen var det dött. Försökte både med norsmete, och trolling utan resultat. Vi trollar mot risvasen och metar o tar kaffe där, föreslog jag. Så vi trollade sakta dit o då fick Allan ett bra hugg. Vi hade redan konstaterat att jag glömt håven, men Allan drog i stort sett upp besten  i reven. Inte dåligt då firren var på prick 4kg. Nytt pers för Allan! Lite senare högg en nästan lika stor gädda, som vi inte fick över relingen. Norsfisket då? Tja, två matabborrar, men sen dött, tills vi sakta trollade i en vik. Då högg det på mitt metspö o det var nära det flög i vattnet. En skaplig gädda som jag hade en del besvär med, mitt 6 metersspö är inte gjort för gäddemete. Trots frånvaro av håv lyckades vi landa en fin gädda på 2,2 kg! Det blev slutet på en bra förmiddag!

2 kommentarer:

  1. Gött, ska försöka slp det i anten i morgon!!

    SvaraRadera
  2. Hoppas ni får ett riktigt skitfiske! Slå gärna rekord!

    SvaraRadera