onsdag 13 augusti 2014

Fiske i fullmåne

I söndagskväll gav Allan och jag oss ut på Mjörn. Det var varmt och skönt och svag vind. Nu skulle vi fånga storabborrarna, jättegösen och njuta av sommarkvällen. Abborrna skulle ju gå i grunda vikar och utanför vassruggar, men efter försök på flera såna platser och även på "grunner", var resultatet bara en gäddsnipa och inga abborrar eller gösar.

Vi drog längre bort och trollade med både små och stora drag. Bortåt Bokö blev det ett par pytteabborrar, men inget mer. Vi gick över till enbart göstrolling, först med lite tyngder och sedan mer ytligt. Vid halvtiotiden small det till på Allan spö, och han landade en matgös på drygt 1,5 kg. En stund senare lyckades jag få en gös, som var ett par hekto lättare. Nu skulle natten bli vår!
Jag hade ett bra hugg som släppte, men sen i stort sett inget mer. Det var fullmåne och en skön kväll, som övergick i natt innan vi gav upp vid 23-tiden. Vi var ändå nöjda över att få tillbringa den sista riktigt ljumna augustikvällen på Mjörn. (eller kommer värmen tillbaka?)

En båt hade cirkulerat lite längre bort under kvällen, och vi kom till bryggan samtidigt. I den båten hade en kille i yngre tonåren fått en gös på 5 kilo, för övrigt bara några mindre.
(Eftersom Allan är på bild så ofta, offrar jag mig och stoltserar med min gös)

Har lånat en båt i Säven och börja utforska den lite smått, men inga firrar att rapportera än. I Ornungasjön nån kilogädda nu och då.
När kommer er Ornungarapport Henke o Tompa? Ni har ju varit där!

PRO kör vidare och vi har gott om tid och möjligheter och det blit nog många goda kaffepauser i alla fall!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar