söndag 25 juli 2010

Mjörn = Dödens sjö, inte död?

Så hemkommen från min långresa (med lite nya fiskeprylar i bagaget bla. en ny saltvattenstålig rulle med 9 rostfria kullager i)och grymt fiskesugen for jag ut i går kväll vid halv 7. Mört var införskaffad men jag bestämde mig för att pröva mina nya drag först.... Efter en ca halvtimma small (skulle det visa sig) resans största gädda på tillika årsbästa. En rätt pigg gädda som drillades på UL-spöt!?! Spöt såg ut som om monster nappat......
Efter detta bestämde jag mig för att fortsätta med en metod jag trott mycket på men som gett mycket klent resultat innan, nämligen fireball!
Jag la upp båten i sidan med vinden och sänker sedan ned betet på önskat djup. Med vågornas hjälp sätter detta liv på agnet som troligtvis hoppar upp och ner i vattenlagret! Detta funkade ypperligt denna gång (trots nordanvind!) och på 45min var betesfisken slut och det resulterade i 4 hugg inkl. drillning och 2 som fick syna durken....
Tyvärr var det inga giganter men samtliga låg runt 2kg. Totalt landade jag på kvällen 3 gäddor och tappade 2..... vikterna var 1,6 /2,0/2,85kg även de tappade såg jag och de översteg inte 3 kg! Samtliga gäddor togs på djup runt 5-15m vid Pellholmen!
Jag körde sedan i skymningen och lite natt efter gös men detta gav ingenting... så vid halv 1 ankrade jag upp båten i risöviken och la mig för att sova en stund!
Kl. halv 4 ringde alarmet och det var dags för morgonfisket. Detta visade sig dock vara trögt och i takt med att regnet ökade slutade jag vid 6-tiden! Morgonen gav bara 2 abborrar av mindre format!
Tror nu ganska hårt på fireball och det skall bli intressant att se fortsättningen!

4 kommentarer:

  1. Grattis ola men du får nog ta och förklara vad fireball betyder och lite hur man gör! Fick du alla nappen på samma ankring med fireball?

    SvaraRadera
  2. Metoden kallas fireball! egentligen är det meningen att man med denna riggning(det är ju en förtyngd sådan) skall dunka mörten aktivt i botten och på så vis trigga gös & gädda till hugg.... eftersom jag är lat i kombination med nyfiken på egna lösningar, har jag istället valt att ha mörten svävandes i vattenskikten och med hjälp av vågorna som gungar båten aktivt fiska av olika djup med 2-3 spön samtidigt. Tidigare resultat har varit magra men igår funkade detta kanonbra! Tror och hoppas att detta kommer på sikt ge mig större fisk...

    Största gäddan var faktiskt på en nyinköpt nils master....

    Har valt att än så länge använda 2 fireball riggar där man med en skruv på ett par cm trär in i munnen på betet och sedan fäller man över en bygel/krage som fästs i nacken på betet, detta funkar kanon! På 2 av gäddorna igår hann jag knappt lägga fireballen förrän de högg, bägge tog där jag fiskade med betet på ca 4-7 m och det var 10-12m djup. Tror dansandet i vattenlagret triggar predatorerna som ju oftast stiger upp i vattenmassorna när dom ser ett byte. Detta funkar även med dött agn... Dock är man beroende av lite lagom med vind för att få rätt "gung" på betet!

    SvaraRadera
  3. En till fördel är att du med långsam drift fiskar av området bra!

    SvaraRadera
  4. Verkar varit en trevlig fisketur! När det gäller Stor-Gös är det ju enligt Ryda tydligen bara ett ställe som gäller: "Östra sidan om Storviken". Fråga mig inte vad det är någonstans.

    SvaraRadera