söndag 25 april 2010

Öringsfiske helg!

Ciao boys!


Så har man då varit i Ammenäs med jobbet och haft årets mest prestigefyllda fiskehelg!

Vi anlände på fredagen på eftermiddagen och efter snabb uppackning var alla redo för fiske. I förhållandevis mycket vind och därmed besvärliga vågor gjorde vadandet lite svårt, men i gengäld kändes det som om fisken fanns inom klart kasthåll och inte så försiktig! Ganska snabbt hade jag hittat ett stim öringar som fick smaka på min Falcon (förtydligande, skeddrag). På ca 30min tog jag 4 öringar (varav 1 tog i vågen mitt framför mig) och hade ett par hugg innan huggruschen ebbade ut.... på de efterföljande 2 timmarna lyckades jag landa 2 öringar till innan jag avbröt för en rejäl hagelskur!



Mina 2 största öringar första dagen!

Totalt landade jag 6 öringar i storleken 26-45cm! De andra hade oxå haft ett par fiskkontakter där Peters fina 46cm bör nämnas. Sammanlagt fick vi under fredagen 9 öringar med Peters firre i topp. På kvällen var det dags för plattfiskmete utanför stugan med ett riktigt bra resultat, vi fick under skymningstimmen upp 9st varav några var riktigt fina!

På lördagen var jag och Peter uppe för lite morgonfiske, dock var fisket var ganska trögt och endast 5 öringar landades! En av Peters öringar var stor och mätte fina 48cm, fisken gav honom en bra kamp innan han håvade den. Vikten låg på dryga 1kg!
Efter att lunch intagits mitt på dagen så började vinden ge oss perfekta förutsättningar för det fortsatta fisket för dagen. Nu lyckades nästan alla i sällskapet landa öringar. Själv så blev fisket bättre och bättre och under en 3 timmars period hade jag 7 kontakter men lyckades bara landa 4st. Dessvärre var en av de tappade en riktigt grov öring som i första rusningen tog 10-20meter lina i ett nafs.... men höjd puls tog jag det varsamt då fisken fortfarande var rejält aggresiv. När jag försökte backa bakåt och styra in den mot land fastnade den i en tångruska och gick fri, bittert!!!!


Var det någon som sa något om den gamle och havet??


Tyvärr går det kanske 50 små & medelstora öringar mellan varje stor...

Nåja, fisket var ju i allafall fortsatt bra och totalt landades det 16 öringar (varav jag landade 6) under lördagen där Magnus fick den största som mätte 51cm!

På kvällen körde ånyo plattfiskmete men toppfisket uteblev och endast 3 plattisar landades!

Endast jag orkade upp för morgonfisket på söndag morgon vilket visade sig vara riktigt bra. I rejält lågvatten var öringarna riktigt på hugget och på 1 1/2 timma hade jag 7 kontakter med 6 landade öringar!

Tyvärr så verkade de större fiskarna inte gilla lågvatten vilket medförde att samtliga fiskar fanns inom måtten 26-34cm!


Totalt hade vi 52 kontakter på 8 fiskare + ännu mer hugg och vi lyckades landa 31 öringar, av dessa tog jag 18st med en topp på 45cm!

Synd bara att den stora slet sig......
Vi lyckades även landa 12 plattfiskar där flera var riktigt fina!
Vinnare i gänget blev Magnus med en fin öring på 51cm som därmed får sitt namn samt mått ingraverat i Ammenäs vandringspris!


Ett fantastiskt kul fiske med snabba och kämpastarka öringar och som bonus en jättefin matfisk!

2 kommentarer:

  1. Du verkar haft en trevlig helg. Nu kan du börja konsentrera dig på tävlingen

    SvaraRadera
  2. Grattis till en trevlig helg och oförändrad placering i ligan

    SvaraRadera