lördag 22 juni 2013

Oväntat PB på midsommardagen!

Tidigt på midsommardagen, ja ni läste rätt på midsommardagen, tog jag och Gurra (inte Gunnos pajk utan min) cykeln ner till klassiskt fiskevatten, Lida damm, för å lätta på fiskesuget. Gurra har blivit fulständigt galen i fiske sedan han vann met-tävlingen i Lidasjön 2012, där respekterade fiskegossar såsom Mr Shallow Runner och Kenoman deltog. Detta intresse har glatt noterats av pappa som naturligtvis vill lära sin gosse alla knep i denna svåra konst som kallas fiske. Och vilken morgon det blev, både för pappa och son. Det började dock otroligt struligt för mig med haspel-haveri vid första kastet. Efter rullbyte och ett andra kast lyckades linan gå av och mitt älskade reflex 7 g sjönk till botten. Under tiden hade Gurra redan strandat en grann borre vid specialstället vid svängen för er som vet. Till slut lyckades jag iaf få ordning på utrustning och humör, och gick en bit bort från Gurra som nu slängde en å annan syrlig kommentar..... Tredje kastet - SMACK - Myrans, 5 g, i käften på en gädda som jag inte han känna storleken på förns linan brann av. KAFFEPAUS och en titt på Gurra som nu fått upp ångan och krokat ytterligare 5-6 borrar. När så Myrans 7 grams satt på linan hastade jag ut mitt fjärde "riktiga" kast för dagen och då hände det grejer!! På avstånd i det grunda vattnet kunde jag se fisk närma sig, det blev sådana där goa ringar på vattnet efter draget, och plötsligt PANG, gäddan var krokad. Efter en kvarts kamp mot både fisk, näckrosor å sjögräs, lyckades jag få in damen till kant och med Gurras hjälp även stranda den. Riktigt häftigt!! Vet inte hur mga timmar jag har fiskat i dessa vatten under min karriär utan att ens vart i närheten av upplevelse, GRYMT! Damen mätte 92 cm och hade en vikt på 4950 g, en liten putsning av tidigare PB med ett hekto.
Imorgon blir det mete för mig å Gurra i Acksjöarna, blir nog trevligt. Tack och hej!

8 kommentarer:

  1. Vajjert grabbar, man behöver inte gå långt för att finna guld, men jag undrar när du ska byta lina på rullen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Börjar nog bli dags nu när knuten börjar synas på spolen:)

      Radera
  2. Zoomar man in vågen visar den något annat. Har detta verkligen gått rätt till?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Noga kontrollvägt av hela klanen Eriksson/Ekdahl/Göteman, även ett familjerekord stod nämligen på spel. Själv tyckte jag den pendla över 5 pannor men över-kontrollant Göteman (08:an) var otroligt säker på sin sak: Inte ett gram över 4,95 PUNKT, tjeeeena.

      Radera
  3. Vi får nog diskutera detta i styrelsen. Återkommer inom ärendet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilka sitter i styrelsen? Jag?

      Radera