tisdag 15 juli 2014

Fiskeäventyr i Dalsland

Åkte iväg i torsdags med sambons systerson Joel på 4 dgr kajak & naturupplevelse. Vi tog oss till Ed där sjön Stora Le börjar och efter snabb i packning bar det ut på sjön som sträcker sig ett par mil upp i Norge!

Vädret var  kanon och efter urpackning i första vindskyddet började vi fiska på kvällen men det var helt utan resultat… 


Joel in action!

Dag 2 begav vi oss ganska tidigt iväg mot nästa övernattningsplats norrut i sjön men passade på att stanna till i en grund vik och kasta lite och belöningen lät inte vänta på sig, redan på 1:a kastet sög det i spöt men eftersom jag inte hade någon större tro på fisk (gissade bottennapp) så fick "det som satt på" vackert åka med in. Gissa om jag blev paff när det som såg ut som en stock (klarvattensjö med siktdjup på mer än 3 m) plötsligt stack iväg under kajaken i en rejäl fart och släppte….

Som tur var blev den inte skrämd för redan i nästa kast sög den i igen och denna gången var jag med på noterna……
Efter en ca 10 minuters kamp (med kajak på släp ett tag) kunde jag landa en fin madame på 4,5kg!
Eftersom jag iskallt räknat med fisk till middag var nu även detta klart. Det intressanta var att undersöka vad den normalt brukade kalasa på och jag blev rätt paff när jag fann 3 osmälta kräftor i magen!!!!



Min 4,5kg gädda!

Joel då?
Jo, han fick sin livs första gädda några timmar senare (ca 1kg) och var oxå mycket nöjd med dagen!

Fisket skall dock sägas var mycket trögt och följade dagar landades endast 1 gädda till….
så matförrådet räckte precis till hemresan!



Gädda på grillning!


Övrigt, kan jag säga att det var en helt fantastisk natur och mycket fina vindskydd att övernatta i. Vädret var oxå toppen och man kunde inte klaga på solnedgångarna…...








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar